Szwajcaria Kaszubska, czyli tzw. Droga Kaszubska

DROGA KASZUBSKA

Szwajcarią Kaszubską to atrakcyjna i malownicza trasa turystyczna biegnąca przez Kaszubski Park Krajobrazowy. Początek swój bierze w Garczu, a kończy się w bliskim sąsiedztwie Wieżycy. Tę dwudziestokilometrową trasę pokonać można samochodem lub rowerem w ciągu jednego dnia bądź kilku dni – wszystko zależy od was.

Droga ta jest mało uczęszczana przez samochody, wije się wzdłuż brzegów jezior położonych w głębokiej rynnie polodowcowej i przecina miejsca najbardziej malownicze. Podążając tym szlakiem mijamy sześć zbiorników: jezioro Łapalickie, Białe, Kłodno, Małe Brodno, Wielkie Brodno oraz Ostrzyckie. Tej wycieczki nie planowałam szczegółowo, ponieważ sama chciałam odkryć wspaniałe miejsca. Poza tym, niektóre z nich odwiedziłam już wcześniej z moją rodziną, gdy byłam młodsza. Było to bardzo miłe przeżycie zobaczyć jak wszystko zmieniło się po tylu latach.

Naszym pierwszym punktem wycieczki, który zwiedziliśmy na Drodze Kaszubskiej, było Chmielno. Malownicza wieś położona jest nad jeziorami Białym oraz Kłodno. Co roku przyciąga ona wielu turystów chcących odpocząć lub skorzystać z atrakcji wodnych. Miejsce to ma wspaniałą historię, którą warto poznać. Poza tym, jak każde miejsce turystyczne ma wiele do zaoferowania. W Parku Kamiennym znajduje się punkt widokowy, jest to piękne miejsce z widokiem na jezioro Kłodno. Na przesmyku lądowym pomiędzy jeziorami, leżało kiedyś średniowieczne grodzisko z którego do dzisiaj nic się nie zachowało, jednak o historii tego miejsca przeczytamy na przydróżnej tablicy. Na uwagę zasługuje również kościół z 1845 roku, jego wnętrze zdobione jest kaszubskimi wzorami. Kiedyś na jego miejscu stał drewniany kościół ufundowany przez Dobrawę – mieszkankę grodu, jednak miejscowa ludność rozebrała ten drewniany kościół, który był w idealnym stanie, aby wybudować nowy.

Z Chmielna wyjechaliśmy przez Grodzisko, kierując się na Zawory wąskim przesmykiem lądu między jeziorami Białe i Kłodno. Droga jest wąska, ale widoki są naprawdę wyjątkowe. Z Zaworów udaliśmy się do Ręboszewa. Wioska umiejscowiona jest pomiędzy jeziorami Małym Brodnem i Wielkim Brodnem, a główną atrakcją widoczną z drogi jest punkt widokowy na górze „Sobótka”. Na jej szczycie stoi piękny wiatrak- koźlak, w którym można napić się kawy. Niestety my nie mieliśmy takiej przyjemności ponieważ był on zamknięty. Wejście na szczyt góry jest bardzo strome, za to widoki są zachwycające. Z jednej strony widać jezioro Małe Brodno, natomiast z drugiej Wielkie Brodno, a gdy pogoda dopisuje widać nawet Chmielno.

DROGA KASZUBSKA

Kolejne miejsce na Drodze Kaszubskiej, które koniecznie trzeba zobaczyć – punkt widokowy Złota Góra. Wzniesienie to położone jest w Brodnicy Górnej, na jego szczycie, przy samej drodze, stoi Pomnik Bojowników Ruchu Oporu. Wioska ta jest szczególnie wyjątkowa, ponieważ u podnóża Złotej Góry corocznie, na początku lipca, odbywa się festyn kaszubski zwany Truskawkobraniem. Poza tym, jest to świetne miejsce na piknik z pięknym widokiem na jezioro Wielkie Brodno.

Następnie pojechaliśmy do Ostrzyc, wieś ta leży u podnóża Jastrzębiej Góry. Na jej szczycie znajduje się punkt widokowy, z którego rozpościera się piękny widok na jezioro Ostrzyckie i małą urzekającą wysepkę, która ku mojemu zaskoczeniu jest zamieszkana. Przez jezioro Ostrzyckie przepływa rzeka Radunia. Poza sezonem wakacyjnym wioska zdaje się uśpiona i leniwa, dlatego zatrzymaliśmy się na dłużej w tym spokojnym miejscu aby poleniuchować, odpocząć i nabrać siły przed kolejnym miejscem.

Ostatnim miejscem, które odwiedziliśmy było wzniesienie Wieżyca, to miejsce nie należy do Drogi Kaszubskiej, ale leży w jego bliskim sąsiedztwie i zdecydowanie trzeba tu przyjechać. Na szczyt prowadzi wyznaczony pieszy szlak, który nie jest specjalnie trudny i wymagający, za to jest bardzo piękny. Wieżyca, to najwyższe wzniesienie pasma morenowych wzgórz Szymbarskich, na jego szczycie usadowiono wieżę widokową imienia Jana Pawła II. Widok który rozpościera się ze szczytu wieży jest cudowny i niezapomniany, widać nawet Drogę Kaszubską i jeziora, które wcześniej podziwialiśmy. Bardzo lubię to miejsce i te widoki, ponieważ stojąc na samej górze czuje się jakby cały świat stał przede mną otworem. Wieżyca jest idealnym miejscem w którym można zakończyć odkrywanie pięknej Drogi Kaszubskiej.

ZWIEDZANIE WIEŻY WIDOKOWEJ: Od 9.00 do zmroku

CENY BILETÓW: Parking 4 zł, normalny 6 zł, ulgowy 4 zł, dzieci do lat 6 za darmo.

DROGA KASZUBSKA

Zapewne zauważyliście, że nie podróżowałam sama, we wszystkich podróżach towarzyszył mi mój chłopak. Niestety życie lubi zaskakiwać i niedawno się rozstaliśmy. Pomimo tego ja nadal chcę dla was pisać, ponieważ bardzo to lubię i kocham podróżować. Jednak na chwilę obecną nie będę tak często pisać.

Póki co życzę wam udanej wycieczki 🙂